25 augusti 2008

Gravid v 35.

Imorgon går vi in i vecka 35 av 40. Då står det såhär:

Mamma
Nu står livmodern som högst och det kan kännas tungt att röra sig och att sitta.
- Eh ja det är svårt att andas sova också?!

Magsäcken trycks ihop och du kan få halsbränna.
-Inte märkt av någon halsbränna men däremot så känner jag att magsäcken sitter uppe i halsen ungefär.

Det är inte onormalt att livmodern drar sig samman av och till - den måste träna inför förlossningen. Man brukar kalla detta för förvärkar, och de brukar inte påverka livmodertappen så att den öppnar sig. Magen putar ut och blir "stenhård".
- Ja min nu ca 500 ggr större livmoder drar ihop sig ibland och det känns ytterst märkligt.


Barn

I vecka 35 är medelkroppslängden 47 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 2600 gr. Huvudets omkrets är 33 cm.



Nu börjar vi växa på oss lite, eller hur?

+ 10 kg

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej gumman
Va spännande bara 5 veckor kvar, magen har blivit större sedan vi var där.Försök sätta en kudde under magen när du sover så kanske du kan sova bättre.
Puss&Kram Älskar er

Anonym sa...

Halå tjejen!
Vilken go mage!!! Hoppas allt är bra med dig. Kommer ut och hälsar på dig nåt snart. Nyfiken på hur ni bor. Kram Marie

Anonym sa...

Mamma:

Jag sover med kuddar mellan knäna och under magen och bakom ryggen. Sen brukar jag ta Daniels täckes och linda in mig i. Det känns bättre då :) Vi hörs älskar er med puss o kram

Marie: Det är jättebra med mig, börjar bli lite uttråkad nu när jag har semester och det snart är dax. Kom gärna förbi någon dag det vore jättekul. Vi har ju fått iordning nästan allt med rusten! Hör av dig! Kram