01 oktober 2008

Middagstips!

Måste bra tipsa om pastagratängen jag gjorde igår, den var supergod! Daniel älskade den också!

Ingr.

1 bit kassler (typ 200 g tror jag, det går även bra med kyckling om man föredrar det)
1 Röd lök
1 Gul paprika
1 bit västerbottenost (så att det ungefär blir 3 dl riven ost)
Ca 400 gram fjärilspasta eller nån annan pasta.
2 pkt matlagningsgrädde
1 pkt creme fraiche
½ dl sweetchili-sås
Några skvättar mjölk
Kryddor efter tycke o smak (jag hade salt, peppar, paprikapulver och vitlökspulver)

Koka pastan al'dente. Tärna kassler, lök och paprika och stek ihop det. Blanda Matlagningsgrädde, fraiche, chilisås, kryddor och ost i en bunke.

Häll den färdiga pastan i en ungsäker form, sedan kasslern och sist såsen. Sen kan man skvätta på lite mjölk här och där om man tycker den blev lite "stabbig". Och eftersom jag har en sambo som älskar svartpeppar så mycket att det är det enda han skulle ta med sig på en öde ö så garnerade jag med grovmalen svartpeppar så det blev som ett "täcke" men det blir ju stark då så det får man ju göra som man vill. Sen in i ugnen på typ 225 grader i ungefär 20 minuter.

Detta är skitenkelt och blir underbart gott! Om man inte gillar en relativt stark ostsmak så kan man byta ut 1½ dl västerbottenost till någon annan mjäkig ex hushållsost. Men jag tror inte gratängen funkar med BARA sån ost tyvärr.

Do it!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsa
Gud va gott det! jag vet ju att du kan göra jättegoda pastasåser också.Men nu har jag ju receptet till gratängen så den ska vi prova.
Har ni boka biljetter?
Puss o Kram

Anonym sa...

det var supergott! Ja nu har vi bokat biljetter, jag å bebben flygliftar hem :) Vi kommer den 21:a! puss o kram

Anonym sa...

ja håller fullständigt med faster... <3<3<3

vart ska ni åka??

Anonym sa...

va bra, då är det klart!

Anonym sa...

Tack för att du löste problemet med fredagens middag. Efter att ha varit själv med pojkarna i en veckan så har matfantasin tagit slut.

Lova att ni lägger ut bild på bebben på lg.se/webbisar

Stor kram fr. Kattis

Anonym sa...

Absolut Kattis det ska vi göra! Vi kommer förmodligen att lägga ut fösta bilden här på bloggen, kan skicka upp den direkt från mobilen. :) Så håll utkik ;)

Hälsa alla Kram!

Anonym sa...

måste testa det! låter skitgott ;D