06 november 2009

Pest eller kolera.

Nu är det även tal om att små barn ska vaccineras, jag har varit så oerhört glad över att jag slapp ta beslutet hurvida jag skulle vaccinera Wilmer eller inte. Nu vet jag varken ut eller in. Vaccinet är testat på ett 50-tal barn (!?!?!) och kommit fram till att (bör tilläggas DE HITTILLS KÄNDA) biverkningarna inte visat sig farligare i den åldersgruppen. Men vem vet vilka konsekvenser ett sånt här framhastat vaccin kan ha i framtiden om 3 veckor, 3 år, 30 år, Vad händer då? Och hur vet man att det influensaliknande symptom som man kan få och som alla jag känner fått av vaccinet inte är lika påfrestande för hans lilla kropp som självaste influensan.

Jag har nog ångest över min egen vaccination eller icke-vaccination. Nu ska jag även ta ett beslut som faktiskt kan vara direkt skillnad mellan liv och död för Wilmers skull. Jag ska satsa allt på svart eller rött och hoppas turen är med mig.

Fördel med att vaccinera.
Han får förhoppningsvis inte svininfluensa.

Nackdelar med att vaccinera.
Det vi vet är att konserveringsmedlet i sprutan innehåller Etylkvicksilver som i den den dosen kan vara mycket skadligt för hjärnan i synnerhet för foster och små barn. Det finns en anledning till att man inte ska ge barn vissa typer av fisk när dem är små samt att man inte ska äta det när man är gravid, det är pga just kvicksilvret och diverse tungmetaller dessa fiskar kan innehålla. En sån stor mängd som en spruta innehåller anses direkt skadligt för barn att få i sig och nu ska man dessutom kanske ge 2 sprutor!

Sammansättningen är oförskämt dåligt testat och flera länder förbjuder vaccinet till folk under 18 år. Detta gjorde också Sverige från första början.

Nackdelarna väger tyngst i vågskålen, men även om riskerna med influensan är betydligt färre än med vaccinet så betyder ju inte det att inte just han drabbas.

Det enda jag vill är vara stark och stå på mig och INTE VACCINERA men jag skulle aldrig förlåta mig själv om han blev smittad.

Det här känns inte alls bra. Hur jag än väljer så blir det fel.

4 kommentarer:

mamma sa...

Ja gumman det är inte lätt! men Wilmer har tur som har föräldrar som tar reda på, och ifrågar sätter saker o ting.
Älskar er Puss o Kram Mamma Pappa

syjjan sa...

ja visst är det så hur man än gör eller inte gör så kan det bli fel det är riktigt jobbigt å andreas hör ju till riskgruppen villket gör det ännu svårare och vaccineras han då vaccineras hela familjen svårt svårt
saknar er pussa wilmer från moster

Therese Wahlström sa...

Ja det är verkligen inte lätt. Man skulle ju aldrig förlåta sig själv om de blev sjuka och man kunde förhindrat det...
Men jag fattade det som att det var bara barn från 6 månader som var i riskgrupp/har sämre imunförsvar pga sjukdom och dylikt som får vaccineras, annars inte...
vi har inte tänkt vaccinera H men däremot är jag vaccinerad och maken ska, på så vis hindrar vi ju smittan att nå Henry delvis. Plus att har vi någon släkting/vän som är förkyld/sjuk och inte är vaccinerad så får de hålla sig borta tills de är friska. Som när han var nyfödd helt enkelt, sunt förnuft kan tyckas men alla verkar ju inte förstå det tyvärr!
Kram

Petra sa...

Hur du än gör så KAN det bli fel, men det finns ju faktiskt en chans att det blir HELT RÄTT också! ;)