19 april 2009

Hemma igen!

Nu har vi kommit hem från vår påsk-semester jag och Wilmer. Vi åkte upp för att fira påsk hos min familj uppe i Gällivare där jag växte upp och bodde i 19 år.

Det var en helt underbar väder för det mesta och vi hann med 3 skoterturer och så fort vi brummade iväg med skotern så somnade Wilmer sött i pulkan där han låg i min famn, sen sov han mest hela tiden tills vi åkte hem igen.

Mormor och morfar har fått rå om Wilmer ordentligt nu dom var till och med barnvakt en kväll när jag och Daniel var ute på krogen och träffade kompisar, det gick jättebra!

Nu är vi hemma i verkligheten igen och nu har jag efter 4 månaders mer eller mindre nattvakande bestämt mig för att situationen är ohållbar och nu är det dax att sluta amma för gott.

Wilmer äter ordentligt på dagarna och är knappt intresserad av bröstet ändå förens det nalkas natt då det ska snuttas och snuttas och snuttas..

Operation sluta amma började igår
. Jag ammade sista gången kl 6 på morgonen. Dagen gick bra han åt myket och var en lycklig pojke. Å så kom natten... Och den gick väldigt mycket bättre än jag trodde!

21.00 Somnade han i Pappas famn och sov till 00.00
00.00 Blev han lite ledsen men det gick fort över när pappa bar runt han och sjöng på hans absoluta favorit vaggvisa Ozone-Dragosa din tei (Vem FAN har lärt han?) När man sjunger en sången så blir han alldeles om i trans och lugn och mysig.
Han somnade efer en kvart kanske.
01.00 Vakna- Majahiiii majahoooo majahaa maija ha ha bums så sov han efter 15 minuter
03.00 Vakna- Då var det lite ledsamt för nu börjar man ju faktiskt bli hungrig också, blöjbyte och vällingdax. Vällingen och nappflaskan som han totalratat innan dög nu och han sög i sig nästan 1 dl välling och vart helt mosig efter det, han halvsov fram till 04.00 då han fick en skvätt välling till sen sov han till 06.00 Kuckelikuu dag att vakna!

Det gick alltså VÄLDIGT mycket bättre än jag väntat, han verkade acceptera läget och var inte alls lika förbannad som jag hade kunant tro.

Jag fick inte någon sömn alls dock, somnade aldrig på kvällen under hans bästa sovtid för jag hade så mycket tankar i huvudet. Det är ju lite ångest att sluta amma kan jag lungt säga men samtidigt var jag så otroligt exalterad och lycklig över vårt beslut så allting kändes jättebra och konstigt. Jag fick gå upp och pumpa ur lite mjölk ungefär 5 gånger på natten eftersom mina annars så behändiga icke mjölkfyllda B-kupor förvandlades till enorma FF-kupor när ingen hade tömt dem på flera herrans timmar. Jisses vad ont det gör när brösten är sprängfyllda. Det gör ungefär lika ont som när man började amma dag 3 när man var sådär galet svullen. Nu har jag inte ammat på över 1 dygn och jag börjar fakistk bli lite snurrig i huvudet av mina bröst, man känner sig nästan lite febrig. Måste pumpa ur lite nu så att jag inte får mjölkstockning..

Nu sover älskligen ute i vagnen och den andr i sängen så nu ska jag gå tömma ur lite mjölk så jag kan sätta ner mina armar igen.

Ps. Jag hittar inte kameran så jag lägger upp bilder senare idag om jag hittar den.

3 kommentarer:

A & Lilla P sa...

Vad skönt att det gått såpass bra ändå!
Jag förstår verkligen din ångest - jag är lång ifrån redo att sluta amma än.

Hoppas ni får en fin söndag! ♥

Kram/ Anne.

mamma sa...

Va bra att det gick så smidigt inatt hoppas han sover ännu bättre nästa natt så att det inte blir så mycket natt vak. Ha det bra älskar er Kram Mamma

Therese Wahlström sa...

Vad skönt att "operation sluta amma" går så smidigt! Har nyligen haft "operation ingen nattmat" här och det gick också över förväntan! De är ju så snälla våra små pluttar =)

Kramar T och H