11 juni 2009

Gourmetbebis.

Redan i magen så visade jag mamma min läckergom. Jag är glad i mat och äter allt som bjuds även om det inte är så gott (jag måste ju). Burkmat är blä, har provat många sorter och den enda som går an är pasta med broccoli, gräslök och ostsås. Det är ju den enda med lite smak i. Men när mina favoriträtter kommer upp på bordet då äter jag som en hel karl!

Därför tvingade jag mamma att skriva ner mina bästa recept så kanske någon annan bebis kan få känna på vad god smak jag har!

Mina 4 favoriter med recept kommer här:

Gammelmormors laxpudding
Blanda färsk lax, kokt ris och gör en äggstanning med rikligt med dill i. (man använder så mycket ägg man vill) Jag brukar köra typ 1 tsk ägg. Blanda ihop allt i en liten ungssäker form och kör in i ungen med folie över på 225 grader tills den är klar. Ungefär 30 minuter för att vara på den säkra sidan. Mixa allt med lite vätska (grädde, mjölk el vatten) och en klick smör. Servera!


Mammsens Frikadelli Circus

Ta valfri färs (kött, lamm, kalv) sväll grädde och havregryn. Blanda i lite vitpeppar, lökpulver eller någon annan favoritkrydda. Häll i lite ägg så dom håller formen.

Svetta massor med lök i osaltat smör i en kastrull, och svetta sen lite av färsen också, obs den ska inte få färg utan bara fungera som buljong. Häll sedan på lite vatten så det räcker att koka frikadellerna. Sen är det bara rulla dom och lägga ner dem i grytan, koka tills de flyter upp och ytterligare ett par minuter. Kontrollera så att de är klara innan de serveras mosade med valfritt tillbehör. Även bra att dela och ha som "plockmat" då de blir väldigt mjuka och "möra" i konsistensen.

Smakrik currykyckling.
Koka en liten kycklingfile i vatten tills den är klar i en separat kastrull. Om man inte får tag i omarinerad kyckling så brukar jag byta kokvatten och sticka hål i den för att försöka få bort saltet i den mån det går om man är petig.

Svetta röd paprika, lök och vitlök i en kastrull. Häll sedan i kycklingen, okokt ris och vatten. Koka tills riset är färdigt. När allt är klart så häll på en knivsudd curry, smör och vätska och mixa.


Yummy jam.
Koka sötpotatis, kyckling (enligt tidigare recept) och gröna bönor. Häll i lite salladslök några minuter innan allt är färdigkokat. Ha i smör och vätska och mixa.


Smaklig måltid! / Wilmer

2 kommentarer:

Johanna sa...

Hej!
Jo det stämmer på pricken, det var vi som var era "grannar" på BB :) Va roligt att du hittade på mig! Har tänkt på er då och då och funderat hur allt gått för er o.s.v. Tänk att det är 8 månader sedan vi blev föräldrar! Sjukt va fort tiden går!

Hoppas allt är bra med er och lilla Wilmer!

A & Lilla P sa...

Låter smaskens! Skall genast jaga ut mamma i köket... : ) /Lilla P.