02 mars 2009

Den "nya mamman"

Många riktar kritik mot den "nya sortens mammor" som snabbt vill tillbaka till jobbet, som tränar och är tillbaka i "sin" kropp veckorna efter förlossningen. Ger barnen ersättning och köpespureer och lever sitt liv som innan barnen kom. Många uttrycker kritik i form av att dessa mammor inte skulle prioritera barnen på samma sätt som den traditionella mamman, i vissa fall kanske det stämmer kanske inte vad vet jag. Jag är lightvarianten av den nya mamman och jag ska ge er mitt synsätt på det hela.

Jag tränar och vill komma i form helst dagen efter förlossningen för att jag mår bättre då, inte för att jag på något vis vill återskapa mitt forna jag. Jag vill bara må det bästa jag kan för att ge min familj det bästa av mig!

Jag vill komma tillbaka till jobbet i min egen takt, dels för att rasta mina kreativa fålar och återigen kunna ge det bästa av mig och dels för att min sambo ska få uppleva tiden hemma med vår son medan han är liten.

Jag går gärna ut och träffar vänner när tiden är redo, för att det skänker mig glädje och det resulterar återigen att jag blir en gladare människa. Inte för att jag saknar mitt "gamla" liv och är ledsen, tvärt om!

Jag ammar fortfarande för att vi trivs med det, jag och Wilmer. Men jag skulle inte tveka på att ge honom ersättning om ammningen skulle göra mig deprimerad.

Jag gör mina egna pureér för att jag tycker det är bra och roligt. Jag hade gärna köpt burkmat om jag hade mått dåligt av att koka och mosa själv.

Jag vill hellre ge min son köpespuré och glad och positiv mamma som mår bra, än hemmalagad potatismos och en mamma som mår dåligt och är deprimerad.

Livet förändras med tiden oavsett om du får barn eller ej, med ett barn kommer dessa förändringar snabbare och mer påtaglgt. För det flesta förändras livet mer eller mindre med barnen somliga liv förändras så till den milda grad att livet egentligen börjar i samband med förlossningen. För vissa berikas livet "bara" och det är inget fel med det.

Alla är vi olika på olika sätt! Vi mammar på våra vis och det viktigaste av allt är att barnen mår bra, de små liven måste alltid komma först oavsett om du vill vara hårt arbetande hemmafru eller karriärskvinna!

Jag lever som många andra mitt liv till en relativt stor del som förut, jag har kvar och utövar min intressen, träffar vänner när tiden tillåter. Skillnaden från nu och då är att mitt barn, min älskade son Wilmer, min familj är nu det som betyder mest i livet och alltid går först. Familjen är det som gör mig gladast. Jag har blivit välsignad med ett litet barn som jag nu har ansvar för och måste ta hand om på de allra bästa visen. Och jag försöker så gott jag kan. En sak har vi gemensamt oavsett hur vi gör, vi är mammor till ljuvliga små barn och deras framtid vilar i våra händer vi måste vårda dem väl och älska dem djupt och aldrig göra dem illa. Våra underbara barn.

7 kommentarer:

A & Lilla P sa...

Fantastiskt bra skrivet! Det här är precis vad jag menar: Det viktigaste är ju att det lilla knyttet man har satt till världen och faktiskt har ansvaret för mår bra; sen hur man når dit är ganska så oviktigt.

Ha en underbar dag!

Kram/ Anne.

Anonym sa...

Jag bara njöt av ditt inlägg!!
Precis så här tycker jag åxå....."tiden när barna e små, e alles för kort för att slösas bort!!"

Ha en skön måndagskväll!!
Jag ska titta på "Familen Annorlunda"..och njuta av min 2 grabbar!! // Anna

Anonym sa...

Kloka tankar du har, men du brås ju på pappa eller hur!
Älskar er puss och kram

....... sa...

Bra ord! Håller med dig! Folk hittar alltid något att klaga på, så har det alltid varit och kommer alltid att bli. Barn for illa innan lattemammorna uppfanns också...så vi får se hur det blir med våra små.

Anonym sa...

va gör du för några puréer`?
har du nån som är riktigt god, som han gillar bäst. lägg gärna ut recept om du orkar!

Linda sa...

Mycket bra skrivet!! Håller med dig till 100%

Therese Wahlström sa...

Gud, jag har nog blivit otroligt blödig sen jag fick Henry men vilket fint inlägg! En tår rullade nerför min kind... Du har verkligen så rätt.
Kram T