10 mars 2009

Grattis på 5 månadersdagen!

Den har vi firat idag genom att lagat puréer!

Broccoli, morot och ärt-puré. Simpelt 1-2-3 steg.

1. Koka
2. Mixa
3. Sila

Jag kokade först grönsakerna och sen mixade jag i min magic bullet och sen körde jag purén genom potatispressen så alla skalrester och ev bitar skulle förvinna. Sen klickade jag i en klick osaltat smör i alla utom broccolipurén som istället fick rapsolja p.g.a kalciumet i smöret får järnet i broccolin att tas upp sämre (som förmodligen inte har någon betydelse i dessa små mängder men man vet ju aldrig) Tänk ockå på att inte överkoka grönsakerna och använd så lite vatten som möjligt, då sparar du mest näring.

så då bjöd jag på en snabbkurs i amatörnäringslära. Ha det gott!

3 kommentarer:

A & Lilla P sa...

Smart med potatispressen!

Therese Wahlström sa...

Kul med smakisar! =)
Åh, har du en magicbullet!? De verkar så coola tycker jag, är den bra?
Hoppas allt är bra med dig och Wilmer!

/Therese & Henry

Ps. kika gärna på min nya blogg! www.minunderbaravarld.blogspot.com

Anonym sa...

skojs. snart är det dags för oss. roligt att du har en massa recept som man kan glo igenom sen, hihi..