18 mars 2009

Sluta amma - en naturlig process?

Jag hade planerat att jag skulle helamma tills han är 6 månader och sedan börja introducera maten. Smakisarna tänkte jag vänta med tills han kunde sitta ordentligt i sin stol mellan (4-6 mån). Jag trodde att jag sedan skulle behöva inleda en "operation sluta amma" och medvetet dra ner på ammningar och jag hade föreställt mig skrik och bråk och svår separationsångest. Det blev ju inte riktigt som jag tänkt mig, det blev mer en naturlig process.

Jag tror att jag håller på att "sluta amma". Det slog mig alldeles nyss att jag förmodligen är mitt uppe i det, från den ena dagen till den andra. Wilmer har gått från att bara fått smakisar någon gång då och då till att äta eller iaf smaka något varenda gång vi sitter vid bordet och äter. 4 ggr om dagen ca. Han är så glad i mat och är så innerligt intresserad så det är väl klart att man måste uppmuntra det. Det har resulterat i att jag ammat 1-2 ggr per dag de senaste dagarna. Oftast en gång vid lunch och sedan en lite slurk på kvällen. Nattammningen är dock fortfarande kvar. Nu är det helt plöstsligt så att jag inte "helammar" längre och kompliterar med smakportioner utan nu känns det mer som om han äter vanligt och jag kompletterar med att "delamma". Han är inte helt ointresserad av att amma men det är absolut inte som förr. Jag hoppas att nattammningarna kommer att försvinna snart, jag ammar hellre på morgon och kväll än på natten. Men det verkar som att han fixar det där bra själv, han verkar veta ungefär vad han vill och han "frågar" inte efter bröstet heller och vill han amma så verkar et vara mer en tröstgrej än mat. Han har blivit en stor kille nu, det är bara att inse.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi ligger nog också i samma fas... Fast jag har mer fokus på att nattamningarna MÅSTE bort. Är dock lite velig, det är så känsligt med amning. Trodde aldrig att jag skulle "sakna" det, men så blir det nog ändå.

A & Lilla P sa...

Jag ammar på och tar det som det kommer. Just nu kompletterar vi med ganska så mycket annan mat och det funkar bra.

Stämmer bra med Västkusten förresten. : )